AFRIKADAA ISSUE N°7 "CORPS MEDIUM" IS ONLINE




In cover : Holly Bass performing "Money maker"
Photo by Sarada Conaway


Mon ultime prière : "ô mon corps, fais de moi toujours un homme qui interroge !".» Frantz Fanon.


La revue AFRIKADAA se penche sur la place accordée au corps dans les pratiques artistiques contemporaines.

Pourquoi le corps est-il médium ? Comment le physique, le corps de l'oeuvre participe-t-il à sa construction? Quels sont les enjeux de la question du corps ?

AFRIKADAA explore et documente le champ textuel et figural des pratiques.

Vous retrouverez dans la rubrique ART TALK

• Seloua Luste Boulbina, directrice du programme “ La décolonisation des savoirs “ au Collège international de philosophie à Paris et chercheuse, dans un entretien accordé à Louisa Babari, nous livre sa réflexion sur le corps à corps colonial, fil conducteur dans l’œuvre littéraire de Frantz Fanon.

Frieda Ekotto (Professeur de littérature comparée, département d'Etudes afro-américaines et africaines, Université du Michigan, Etats-Unis), dans « Towards a Phenomenology of the Body: A Book from Our Library » livre son analyse du corps noir dans les œuvres de Frantz Fanon (Peau noire, masques blancs).

• “Le corps du texte”, une lecture de Sylvie Kandé du livre de Nimrod «Un balcon sur l‘Algérois». 

• La contribution d’Eva Barois de Caevel qui apporte un élément de réponse à la question « pour qui se dévoilent les indigènes de l'art contemporain ? »

• Dans « Nocturnes » Kemi Bassène écrit sa réflexion sur le corps.

Camille Moulonguet en conversation avec l’artiste Gastineau Masamba dans «Corps vivant / Corps mort».

• La réalisatrice américaine Karen McKinnon s’interroge sur la représentation du corps noir, en revenant sur le débat suscité par le choix du de personnage de Rue, dans le film Hunger Games.

• Deux courts textes de Frieda Ekotto, abordent les notions de « naissance et mort du corps ».

• Une incursion dans l'univers de l’artiste cubaine Maria Magdalena Campos-Pons par Julie Crenn.

• “Decoloniality and the white savior industrial complex” d'Alanna Lockward.

Diane Chavelet explore les œuvres issues de la littérature et de l’art d’Afrique subsaharienne et de sa diaspora pour retrouver les traces d’un « Drôle d’oiseau ».

• « Genre, Race et la réinvention de la différence », Shireen Hassim espère le renouvellement de la démocratie sud-africaine et son positionnement sur les questions liées au genre et à la race.

• Le monde de l'action et la question du corps dans l'oeuvre d'Esther Ferrer un entretien avec Louisa Babari.

• Extrait de l’interview de Wangechi Mutu par Deborah Willis, dans le cadre du projet du magazine BOMB, Oral History Project.

• Entretien avec le metteur en scène Manuel Antonio Pereira, et le danseur chorégraphe Bruce Blanchard sur le spectacle « UP ! », propos recueillis par Pascale Obolo.

• Un entretient exclusif avec l'artiste Senga Nengudi par Olivia Anani

Pour PLACES

Pascale Obolo et Job Olivier Ikama présentent Les Ateliers de Sahm, un centre d’art au coeur de Brazzaville.

• Entretien entre Kemi Ilesanmi, directrice du projet Laundromat, à New York et l’artiste Caecilia Tripp.

CONCEPT

• Découvrez les proses des auteurs : Patrick de Lassagne, dans « Blasons du Corps », Céline Kamadaye et son texte « Le Corps », et Papy Maurice Mbwiti avec « Tolata/ All eyes on me », dans un dialogue avec les tirages de la photographe Maï Lucas.

Dans PORTFOLIO

Rencontres avec l’artiste-peintre Lynette Yiadom-Boakye en conversation avec Holly Bass, la photographe Martina Bacigalupo interviewée par Myriam Dao, et l’artiste expressionniste Aissata Pinto Da Costa, interviewée par Maria Bonga.

FOCUS

• Dans cet opus, la rédaction d’AFRIKADAA consacre un focus à l’artiste pluridisciplinaire Holly Bass, qui tout au long de son œuvre, n’a cessé d’explorer le rôle du corps de la femme noire dans la pratique performative. Ses propos sont recueillis par Melanie Spears Harper (chercheur et curatrice indépendante à Baltimore).

Dans la section ARCHITECTURE

Carole Diop s’interroge sur le lien entre l’architecture et la mémoire coloniale et traite du projet Occupy Schloss von Puttkamer / Decolonize Architecture Now de la cinéaste Pascale Obolo et de l’artiste Caecilia Tripp.

Dans la section DESIGN

Entretien avec l’architecte-designer Gustave Mambo, qui crée des meubles pour le bien-être du corps humain. Propos recueillis par Djenaba Kane.

Dans la section CARNET DE BORD

Steve-Régis « Kovo » N’Sondé nous parle de l’événement berlinois « ON FIRE », qui a réunit quinze artistes berlinois et sud africains dans des shows et performances sur les problématiques du genre et de la tradition.

Dans la section EXHIBITION REVIEW
A travers sa programmation « Corps et (des) accords : L’esthétique vidéo des artistes algériennes (1995-2013) » l’artiste Amina Zoubir aborde la question du corps dans les films vidéo des artistes algériennes.

Virginie Echene
revient sur l’exposition « Nous nous sommes levés » de l’artiste Medhi Meddaci, qui présente des performances participatives empreintes d’un réalisme déroutant.

AFRIKADAA'S PLAYLIST


Pour conclure votre lecture, écoutez la playlist concoctée par le DJ, producteur et manageur de Bab Musique, le parisien Switch «Groov» Experience. Cet amoureux de jazz, présente une revue personnelle du corps hybride.

Pour lire la revue cliquez sur la couverture ou suivez ce lien : http://www.afrikadaa.com/p/la-revue.html

in english below
“My final prayer: O my body, make of me always a man who questions!” Franz Fanon

Throughout this new issue, the review AFRIKADAA deals with the theme of the body in various contemporary artistic forms.

How does the body become a full medium?

How does the physical appearance participate in the construction of identity?

What are the stakes in a body deconstructed by the work of art, as in the colonial body of Frantz Fanon?

CORPS MEDIUM becomes a space-time in which artists, researchers, curators, etc. deliver their personal vision on the relation between art and the body.

In ART TALK you will find:

Seloua Luste Boulbina, manager of the program « La décolonisation des savoirs " at the International College of Philosophy in Paris, and a researcher, in an interview with Louisa Babari, delivers her thoughts on the colonial hand-to-hand fight, the main theme in the literary work of Frantz Fanon.

Frieda Ekotto (Professor of Comparative Literature, Department of Afro-American and African Studies, University of Michigan, United States), in « Towards a Phenomenology of the Body: A Book from Our Library » gives us her analysis on the representation of the black body through the works of Frantz Fanon (Black skin, white masks).

• “The body of the text”, is a reading done by Sylvie Kandé of « Un balcon sur l‘Algérois » written by Nimrod.

• The contribution d’Eva Barois de Caevel answers the question: «For whom do contemporary art natives reveal themselves?

• In « Nights » Kemi Bassène shares his personal point of view about the body.

Camille Moulonguet has a conversation with the artist Gastineau Masamba in «Alive body / Dead body».

• The American filmmaker Karen McKinnon wonders about the representation of the black body, by taking as an example the controversial debate caused by the cast of the character Rue, in the Hunger Games movie.

• Personal contribution of Frieda Ekotto, with two short texts which tackle the concepts of « birth and death of the body».

• An exploration of the Cuban artist Maria Magdalena Campos-Pons’s creative world, which gives us her vision on her body, her personal story, and the separation with Cuba, by Julie Crenn.

• “Decoloniality and the white savior industrial complex” a text written by Alanna Lockward.

Diane Chavelet has investigated sub-Saharan African and the Diaspora literature to find signs of a «Funny bird».

• Thanks to the text « Gender, Race and the reinvention of the difference», Shireen Hassim reveals her point of view on the renewal of the South African democracy which repositions to the questions on gender and race.
• A conversation between the artist Esther Ferrer and Louisa Babari.

• Excerpt of the interview of Wangechi Mutu by Deborah Willis, from BOMB magazine’s Oral History Project.

• interview of the director Manuel Antonio Pereira, and choreographer/dancer Bruce Blanchard about the show « UP! » by Pascale Obolo.

• An exclusive interview of Senga Nengudi by Olivia Anani 

In PLACES 

• Pascale Obolo and Job Olivier Ikama take us on a journey to the Ateliers Sham, a contemporary art center in Brazzaville. 

• An interview between Kemi Ilesanmi, Laundromat project’s manager, in New York and the artist Caecilia Tripp.

In CONCEPT

Discover the prose of authors: Patrick de Lassagne, in " Blazons of the Body ", Céline Kamadaye and her text "Le Corps", and Papy Maurice Mbwiti with " Tolata Tolata/All eyes one me ", illustrated by the photographer Maï Lucas.

In PORTFOLIO

We meet artist/painter Lynette Yiadom-Boakye in conversation with Holly Bass, the photographer Martina Bacigalupo interviewed by Myriam Dao, and the expressionist artist Aissata Pinto Da Costa interviewed by Maria Bonga.

In FOCUS

This issue of AFRIKADAA is dedicated to the multidisciplinary artist Holly Bass, who throughout her work, continuously explores the theme of the black female body. By Melanie Spears Harper (researcher and independent curator from Baltimore).

In ARCHITECTURE

Carole Diop considers the link between architecture and colonial memory by focusing on the project Occupy Schloss von Puttkamer / Decolonize Architecture Now by the filmmaker Pascale Obolo and the artist Caecilia Tripp.

In DESIGN

Interview with the architect/designer Gustave Mambo, who creates furniture for the well-being of the human body, by Djenaba Kane.

In CARNET DE BORD
Steve-Régis « Kovo » N’Sondé talks about « ON FIRE », the Berlin event which gathered fifteen artists living in South Africa or in Berlin, who examine the questions of gender and tradition, in exhibits and performances.

In EXHIBITION REVIEW 

• Through her Programming " Corps et (des) accords : L’esthétique vidéo des artistes algériennes (1995-2013) " the artist Amina Zoubir approaches the question of the body through the video images of Algerian artists. 

Virginie Echene speaks about the exhibition « We got up » by the artist Medhi Meddaci, who presents participative performances marked with a disconcerting realism.

AFRIKADAA'S PLAYLIST

To conclude your reading, let’s enjoy and listen to a selection of sound pieces prepared by the DJ, producer and manager of Bab Musique, the Parisian Switch «Groov» Experience. This jazz addict, presents a personal interpretation of the hybrid body through black music.

To read the issue click on the cover or follow the link : http://www.afrikadaa.com/p/la-revue.html










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